Philosophical Heritage in Córdoba. Evolution of Culture and Philosophy as Criticism
DOI:
https://doi.org/10.36008/monograma.2022.10.0323Keywords:
philosophical heritage, culture, Maimonides, Averroes, emancipating goalAbstract
This article is about approaching the concept of philosophical heritage from an optician that tries to value the critical side of philosophy of Cordoba as a heritage warning of the danger of falling into mercantilist logics that escape the emancipating goal that I believe can be drawn from philosophy as a discipline. Focusing on Cordoba’s philosophy, I will see briefly how past philosophical interpretations raised by Cordoba authors like Maimonides or Averroes have been present in later philosophers such as Zizek or Spinoza. I will consider the concept of culture from different authors like Adorno, Eliot, Gustavo Bueno or Tylor and I will make a small evolution of the role that culture have played from the nineteenth century onwards. The text will close with a reflection of philosophy today.
Downloads
References
Adorno, Theodor (1966). Dialéctica negativa. La jerga de la autenticidad. Madrid: Akal.
Adorno, Theodor y Horkheimer, Max (1944). «La industria cultural». En Dialéctica de la Ilustración. Madrid: Trotta, pp. 161-205.
Anderson, C. (2007). La economía Long Tail: de los mercados de masas al triunfo de lo minoritorio. Barcelona: Tendencias.
Bourlès, L. y Nicolas, Y. (2021). Analyse conjoncturelle du chiffre d’affaires de la culture au 4e trimestre 2020. París: Ministère de la Culture.
Bueno, G. (2016). El mito de la cultura. Oviedo: Pentalfa.
Castro, E. (2020). Ética, estética y política. Barcelona: Arpa.
Convenio Andrés Bello (2009). Cuenta satélite de cultura. Manual metodológico para su implementación en Latinomamérica. Bogotá: Convenio Andrés Bello.
De Domingo Sanz, M. V. (2011). El empleo y el paro: comparación de los resultados de la EPA con los de fuentes administrativas. Madrid: Instituto Nacional de Estadística.
Deleuze, Gilles y Guattari, Félix (1993). ¿Qué es la filosofía? Barcelona: Anagrama.
Department of Communications and the Arts (1994). Creative Nation: Commonwealth Cultural Policy. Camberra: Department of Communication and the Arts.
Department of Culture, Media and Sport (1998). Creative Industries Mapping Document. Londres: Department of Culture, Media and Sport.
Comisión Europea (2019). Impulse paper on the role of cultural and creative sectors in innovating European industry. Luxembourg: Publications Office of the European Union.
Comisión Europea (26 de Abril de 2021). Creative Europe. Disponible en: How it Affects the Creative Europe Programme, https://ec.europa.eu/programmes/creative-europe/content/corona-virus-how-it-affects-creative-europe-programme_en.
European Institute of Innovation and Technology (22 de Abril de 2021). European Institute of Innovation and Technology (EIT). Disponible en: 2021 Call for Proposals, https://eit.europa.eu/our-activities/call-for-eit-communities/2021.
Eurostat (16 de Abril de 2021). Culture statistics - cultural employment. Disponible en: Cultural employment, 2019, https://ec.europa.eu/eurostat/statistics-explained/index.php?title=Culture_statistics_-_cultural_employment.
Fisher, M. (2009). Realismo capitalista: ¿No hay alternativa? Buenos Aires: Caja Negra.
GESAC-Ernst & Young (2021). Rebuilding Europe: The cultural and creative economy before and after the COVID-19 crisis. París: The European Grouping of Societies of Authors and Composers.
Gramsci, A. (2013). Antologia. Madrid: Akal.
Heather, C., O’Brien, D. y Gable, O. (2021). Screened out. Tackling class unequality int he UK Screen Industries . Creative Industries Policy and Evidence Centre. Londres: Creative Industries Policy and Evidence Centre.
Instituto Nacional de Estadística (26 de Abril de 2021). Encuesta de Población Activa, Metodología 2005. Disponible en: https://www.ine.es/inebaseDYN/epa30308/docs/resumetepa.pdf.
Jefatura del Estado (5 de Mayo de 2020a). Real Decreto-ley 17/2020, de 5 de mayo, por el que se aprueban medidas de apoyo al sector cultural y de carácter tributario para hacer frente al impacto económico y social del COVID-2019. Boletín Oficial del Estado, pp. 31291-31319.
Jefatura del Estado (4 de Noviembre de 2020b). Real Decreto-ley 32/2020, de 3 de noviembre, por el que se aprueban medidas sociales complementarias para la protección por desempleo y de apoyo al sector cultural. Boletín Oficial del Estado (291), pp. 95808-95819.
Maimónides (1190). Guía de los Perplejos.
Merino Llorente, M. C., Somarriba Arechavala, N. y Negro Macho, A. M. (2012). Un análisis dinámico de la calidad del trabajo en España. Los efectos de la crisis económica. Estudios de Economía Aplicada, 30 (1), pp. 261-282.
Ministerio de Cultura y Deporte e INE (16 de Abril de 2021). CULTURABase. Disponible en: Empleo Cultural. Explotación de la Encuesta de Población Activa, http://estadisticas.mecd.gob.es/CulturaDynPx/culturabase/index.htm?type=pcaxis&path=/t1/p1e/M_Anuales/&file=pcaxis.
Montalbán, M. V. (2020). Cambiar la vida, cambiar la historia. Sevilla: Atrapasueños.
Murciano, M. y González Saavedra, C. (2018). «Las industrias culturales y creativas en España: una aproximación cuantitativa». En Sánchez Balaguer, J. J., Arroyo Serrano, S., Parra Azor, J. F. y Verdú Jover, A. J., Las industrias culturales y creativas en Iberoamérica. Granada: Cátedra Iberoamericana Alejandro Roemmers de Industrias Culturales y Creativas de la Universidad Miguel Hernández de Elche, pp. 205-218.
Nesta (2009). Soft innovation. Towards a more complete picture of innovative change. Londres: Nesta.
OCDE (2020). Culture shock: COVID-19 and the cultural and creative sectors cultural and creative sectors. París: Organización para la Cooperación y el Desarrollo Económicos.
Ortiz, R. (1996). Otro territorio. Ensayos sobre el mundo contemporáneo. Buenos Aires: Universidad Nacional de Quilmes.
Osborne, P. (2013). A Critical Sense: Interviews with Intellectuals. Londres: Routledge.
Power, D. (2011). The European Cluster Observatory. Priority Sector Report: Creative and Cultural Industries. Luxemburgo: Unión Europea.
Prognos (2021). Betroffenheit der Kultur- und Kreativ-wirtschaft von der Corona-Pandemie. Berlín: Kompetenzzentrum Kultur- und Kreativwirtschaft des Bundes.
Rama, C. (2003). Economía de las industrias culturales en la globalización digital. Buenos Aires: Eudeba.
Riegl, A. (1903). El culto moderno a los monumentos. Madrid: Visor.
Rodríguez, J. (2016). To Sell or Not To Sell? An Introduction to Business Models (Innovation) for Arts and Culture Organisations. Bruselas: IETM - International Network for Contemporary Performing Arts.
Rosen, S. (1981). The economics os superstars. The American Economic Review, 71 (5), pp. 845-858.
Seguridad Social (26 de Abril de 2021). Estadísticas de Afiliación. Disponible en: BBDD Estadísticas TGSS, https://w6.seg-social.es/PXWeb/pxweb/es/.
Spinoza, B. (1670). Tratado teológico político. Madrid: Alianza Editorial.
Stigler, G. y Becker, G. (1977). De Gustibus Non Est Disputandum. The American Economic Review, pp. 76-90.
Throsby, D. (2008). Economía y cultura. México, D. F.: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes.
Tolila, P. (2007). Economía y cultura. México, D. F.: Consejo Nacional para la Cultura y las Artes,.
Unesco (2009). Marco de Estadísticas Culturales (MEC) de la Unesco 2009. Paris: Unesco.
Yabri, M. Á. (2001). El legado filosófico árabe. Madrid: Trotta.
Zizek, S. (1998). En defensa de la intolerancia. Madrid: Sequitur.
Zizek, S. (2014). Acontecimiento. Madrid: Sexto Piso.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Monograma. Revista Iberoamericana de Cultura y Pensamiento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional