Reviving the City, Thought and Friendship. María Zambrano in the Cuba of 1940
DOI:
https://doi.org/10.36008/monograma.202.07.1407Keywords:
María Zambrano, Cuba, City, Poetic Reason, FriendshipAbstract
Following the Spanish Civil war, the fate of the philosopher from Málaga, María Zambrano, was forced into a long exile that lasted a lifetime, forty-five long and difficult years. Cuba was one of her places of welcome, home to live, think and write with freedom. Against the European continent, the island will be for her, as of 1940, a space of poetry and philosophy as well as a space of policy and sacredness, and a
place of coexistence between nature, the city and the person.
Downloads
References
AVILÉS-ORTIZ, I. (2016). «María Zambrano en la isla de Puerto Rico: crónica de una estancia particular», Aurora, n.º 17, pp. 6-19. https://doi.org/10.1344/aurora2016.17.1.
BUENO, S. (1950). «Medio Siglo de Literatura Cubana», Lyceum (La Habana), vol. VI, n. 21, noviembre, p. 54-76.
CASTILLO, J. (1987). «Cronología de María Zambrano», Anthropos, n.º 70-71, pp. 74-81.
CLARIANA, B. (1943). Ardiente desnacer. Testimonio poético. La Habana: Mirador (Colección Verso y Prosa).
DOMINGO, J. y GONZÁLEZ, R. (1998). Sentido de la derrota (Selección de textos de escritores españoles exiliados en Cuba). Barcelona: Associació d’Idees-GEXEL.
DOMINGO CUADRIELLO, J. (2004). Españoles en Cuba en el siglo xx. Sevilla: Renacimiento.
DOMINGO CUADRIELLO, J. (2009). El exilio republicano español en Cuba. Madrid: Siglo xxi.
DOMINGO CUADRIELLO, J. (2010). Diccionario bio-bibliográfico de escritores españoles en Cuba. Siglo xx. La Habana: Letras Cubanas.
DOSIL MANCILLA, F. J. (2004). «El exilio en Cuba de María Zambrano». En María Zambrano: pensamiento y exilio. Sánchez Cuervo, A., Sánchez Andrés, A. y Sánchez Díaz, G. (coords.). Morelia, Michoacán: UMSNH, Instituto de Investigaciones Históricas / Comunidad de Madrid: Consejería de Cultura y Deportes, pp. 125-172.
GONZÁLEZ CRUZ, I. (1993) (Prólogo y compilación). Fascinación de la memoria. Textos inéditos de José Lezama Lima. La Habana: Editorial Letras Cubanas.
MAVILLE, P. (1949). «La Jungla», Crónica (La Habana), n.º 7, 1 de mayo, p. 56.
MORENO SANZ, J. (2004). «Ínsulas extrañas, lámparas de fuego: las raíces espirituales de la política en Isla de Puerto Rico». En María Zambrano: la visión más transparente. González Fuentes, J. A y Beneyto Pérez, J. M. (coords.). Madrid: Trotta, pp. 209-286
NARANJO OROVIO, C. (1988). Cuba, otro escenario de lucha. La guerra civil y el exilio republicano español. Madrid: CSIC.
P´ÉREZ VALDÉS, T. (2016) (compilación y notas). Correspondencia de Fernando Ortiz. 1940-1949. Iluminar la fronda. La Habana: Fundación Fernando Ortiz.
PICHARDO, H. (1973). Documentos para la historia de Cuba, Tomo III. La Habana: Ed. de Ciencias Sociales.
PINO SANTOS, O. (1973). El imperialismo norteamericano en la economía de Cuba. La Habana: Ed. de Ciencias Sociales.
PIÑERA LLERA, H. (1950). «Sobre la Filosofía y la primera mitad del Siglo xx», Lyceum (La Habana), vol. VI, n. 21, noviembre, pp. 77-94.
ROJAS, R. (1998). Isla sin fin. Contribución a la crítica del nacionalismo cubano. Miami: Universal.
SERRA, A. (2016). «La extraña familia: intelectuales españoles exiliados en Cuba (1936-1943)». En El Atlántico como frontera. Mediaciones culturales entre Cuba y España. Puñales Alpízar, D. (ed.). Madrid: Verbum, pp. 49-68.
TORO GONZÁLEZ, C. (1996). Fernando Ortiz y la Hispanocubana de Cultura. La Habana: Fundación Fernando Ortiz.
VALENDER, J. (1989). «La Verónica (1942): una revista del exilio», Cuadernos Hispanoamericanos, n.º 473-474, noviembrediciembre, pp. 221-240.
VIÑALET, R. (2004). «María Zambrano en la Institución Hispano-cubana de Cultura». En María Zambrano. La visión más transparente. GONZÁLEZ FUENTES, J. A y BENEYTO PÉREZ, J. M. (coords.). Madrid: Trotta, pp. 545-560.
VITIER, C. (1948). Diez poetas cubanos (1937-1947). La Habana: Orígenes.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Monograma. Revista Iberoamericana de Cultura y Pensamiento
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Esta obra está bajo una licencia de Creative Commons Reconocimiento-NoComercial-SinObraDerivada 4.0 Internacional